Jeannette PetrikCultural Producer

Jeannette Petrik, 1988 in Berlin geboren, beschäftigt sich seit ihrem Studium am Central Saint Martin’s College of Art and Design in London und der Design Academy Eindhoven mit kollektiven Räumen und Prozessen und hinterfragt Hierarchien und Dominanzstrukturen. Text, Sound, Performance und das Organisieren kollektiver Erfahrungen spielen dabei eine zentrale Rolle. Die künstlerische Praxis wird hier zum Mittel zur Konfrontation mit verschiedenen Subjektivitäten und setzt einen Fokus auf Sprache, Kommunikation, Noise und Design als analytische Haltung. Als nicht-weiße, nicht-binäre Person, geprägt von einer weißen heteronormativen Mehrheitsgesellschaft, fließen persönliche Perspektiven oft in die Arbeiten von Jeannette Petrik ein. Sie glaubt an Zweifel und ‘Disruption’ als Mittel, um Menschen zusammenzubringen, und sieht ‘Alienation’ sowie Kollektivität und Solidarität als zentrale soziale Werte. Seit 2013 ist sie aktiv in deutschen und niederländischen DIY-Szenen. Seit 2021 ist sie Teil des New Centre for Research and Practice. Im September 2022 wurde die Oper ‘To Fall Safely’ am Staatstheater Braunschweig uraufgeführt, deren Libretto im Austausch mit Katharina Kern entstand.
Jeannette Petrik, born in Berlin in 1988, has been working with collective spaces and processes since her studies at Central Saint Martin's College of Art and Design in London and Design Academy Eindhoven, questioning hierarchies and structures of dominance. Text, sound, performance and the organisation of collective experiences play a central role in their artistic practice, which becomes a means of confronting different subjectivities and focuses on language, communication, noise and design as an analytical stance. As a non-white, non-binary person who grew up within a white heteronormative society, personal perspectives often play a major role within Jeannette Petrik's works. She believes in doubt and disruption as a means of bringing people together and sees alienation as well as collectivity and solidarity as central social values. She has been active in German and Dutch DIY scenes since 2013. Since 2021, she is part of the New Centre for Research and Practice. In September 2022, the opera 'To Fall Safely' premiered at the Staatstheater Braunschweig, the libretto of which was written in collaboration with Katharina Kern. Instagram    

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Publications

There aren’t many spaces in society where we can be critical yet vulnerable: An Interview with Marina Otero Verzier, Design Academy Eindhoven, 2023

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Sounding Provocations, Sonic Acts Academy, 2020

Beyond Theorising: A Conversation with TJ Demos’, Sonic Acts Academy, 2020

Education is always about the future: An Interview with Tania Bruguera, Temporary Art Review, 2017

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Squat gone Square, Uncube Magazine, 2015

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What I’ve Learned: Joep van Lieshout, Frame Magazine, 2015

The Parasite’s Cookbook, Design Academy Eindhoven, 2013

Exhibitions

SuperLandEscapes, exhibition text for Studio Makkink&Bey, 2016

Jetzt ist das Restaurant zu schön, um darin zu essen, exhibition text for Studio C.A.R.E, 2016

Museum of Arte Útil, Van Abbemuseum Eindhoven, the Netherlands, 2014

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Talks

On performative art mediation at Documenta 14, ZHdK Academy of Arts Zurich, Seminar Art Mediation (Carmen Mörsch), 2017

The Recent History of Squatting in Enschede, SqEK Conference Rotterdam, 2017